Veranderen

Weerstand rond organisatie verandering omarm ik, het is een kenmerk van betrokkenheid

Veranderen

Weerstand ROND ORGANISATIE VERANDERING omarm ik, het is een kenmerk van betrokkenheid

Verandering binnen het bedrijf brengt reuring. Soms loopt het niet in teams of botst het tussen collega’s, waardoor ze niet leveren wat van hen verwacht wordt. Verandering brengt per definitie angst met zich mee. “Kan ik dit?” en “Wil ik dit?”, zijn logische vragen die medewerkers stellen en soms blokkeren als er nieuwe ontwikkelingen zijn. Dit is onvermijdelijk. Sterker nog, dit proces heeft waarde. Het helpt om de stappen te zetten richting dat wat nodig is om impact te blijven maken. Organisaties, teams en individuen hebben de storm nodig die verandering met zich meebrengt. En een goede gids die ze er doorheen loodst.

Geloof in eigen organisatie tijdens transformeren

Wanneer het voelt alsof je in een storm bent beland, is het fijn als de navigatie werkt. Een goede transformatiecoach helpt jou om je veilig te voelen tijdens het veranderproces. En om erop te kunnen vertrouwen dat er waarde zit in de stress en de weerstand die je ervaart. Transformeren naar een toekomstbestendige organisatie is niet voor ieder bedrijf gelijk. Afhankelijk van het doel en de ambitie, kun je voor verandering verschillende methoden inzetten. Denk aan de manier van werken, systeemveranderingen, opleiding of trainingen. Ik kijk kritisch met je mee of de nieuwe koers aansluit bij het bereiken van jouw bestemming.

Niet te missen bij organisatieverandering

In de kern draait het managen van verandering vooral om:

  • Context om te snappen waarom de verandering uiterst noodzakelijk is;
  • Richting, omdat iedereen wil weten waar hij of zijn aan bijdraagt;
  • Veiligheid die je opbouwt door duidelijke kaders en structuur;
  • Transparantie voor vertrouwen en zekerheid in onzekere tijden.

Ik ben de gids die jouw organisatie leidt door de storm

Duiden waar je organisatie staat in de verandering en jouw mensen er doorheen loodsen, is wat ik succesvol doe, ook bij jou. Met mijn ‘wat kan wel’-mentaliteit krijg ik organisaties, teams en individuen aan boord. Weerstand omarm ik, omdat het bovenal een kenmerk is van betrokkenheid. Met alle lagen in de organisatie ontdek ik nieuwe mogelijkheden door uitdagingen bloot te leggen en daaraan kansen te verbinden. Dat zorgt ervoor dat er draagvlak ontstaat. Samen bereiken we ambities door zo dicht mogelijk bij de klant ideeën op te halen en deze te koppelen aan de organisatiestrategie.

Transformatie: betere klantervaring, medewerkersgeluk en bedrijfsrendement

Verandering is in te zetten voor uiteenlopende doelen binnen jouw organisatie. Waar ik energie van krijg en energie breng, zijn veranderingen die positieve impact hebben op de corresponderende schijven op de driehoek van een transformatiereis:

Als jij structureel verbeteren en leren onderdeel van je bedrijfsstrategie maakt, creëer je een werkomgeving waarin mensen floreren. Zij zijn jouw meest waardevolle instrumenten. Door hun ervaringen en inzichten te horen en ze invloed te geven op de invulling en uitvoering van hun werk, boek je sneller, slimmer en gerichter resultaat. Simpelweg door de invloed die zij uitoefenen op de klantbeleving en daarmee ook het bedrijfsrendement.

ING: van log containerschip naar snelle speedboot

Eén van mijn grootste ervaringen in organisatieverandering is die van ING. Om bestendig te worden voor de toekomst en te voldoen aan de klantvraag van nu, werd het traditionele, logge containerschip (ING) gedwongen te transformeren tot snelle, flexibele speedbootjes. Er is gekozen voor een agile aanpak met verschillende methodieken om deze verandering te realiseren. Ik kreeg de waanzinnige kans hieraan bij te dragen als Agile Coach op verschillende afdelingen, nationaal en internationaal met wisselende teams binnen de domeinen Retail en Wholesale. Mijn ervaring vanuit verschillende rollen kwam hier goed van pas om bijvoorbeeld zelforganisatie met duidelijke kaders en transparante doelen, gekoppeld aan scherpe richting, te laten bijdragen aan de urgente verandering binnen de bancaire context. De nieuwe purpose van ING sprak enorm tot de verbeelding en hielp medewerkers een scherpe stip aan de horizon te bieden.

Urgentie bij verandering? Ik sta voor je klaar

Inmiddels heb ik mijn vleugels uitgeslagen en timmer ik binnen andere nationale en internationale organisaties aan de weg. Daarbij zorgen de impact van de coronacrisis en de mede daardoor versnelde digitalisatie voor urgentie omtrent verandering. Mijn ervaring, creativiteit en plezier in het begeleiden van dit soort processen zet ik daarbij heel graag in. Sta jij aan de vooravond van een grote uitdaging? Of is transformatie nodig voor het voortbestaan van jouw organisatie? Ik ben de leider die jou gidst door de de storm van het proces.

Ervaring

Medewerkers getraind

Trainingen ontwikkeld

“Je kan een mens niets leren; je kan hem alleen helpen het zelf te ontdekken in zichzelf.”

Galileo Galileo

Kan ik iets voor jou betekenen?

Sas van Beijeren Team Up & Develop
p/a Frame Offices 
Lange Marktstraat 1
8911 AD Leeuwarden 
06 44596670